„Lekcje z natury” realizowany w
ramach kampanii pod nazwą „Różnorodność biologiczna i działania na
rzecz ekosystemów – ogólnopolska kampania informacyjna podnosząca
świadomość nt. różnorodności biologicznej”. Nauczycielki prowadziły ciekawe działania edukacyjne z zakresu różnorodności biologicznej. Zrealizowały
z dziećmi 10 zajęć edukacyjnych. Pięć zajęćw terenie, pozostałe pięć w
sali dydaktycznej. Wszystkie zajęcia edukacyjne przeprowadzone zostały
zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. W każdym scenariuszu zostały wykorzystane liczne pomoce dydaktyczne, które ułatwiły przeprowadzenie zajęć z dziećmi.
Zadania wykonanie w terenie:
1.Kopia Kory.
Dzieci
dowiedziały się, że kora poszczególnych gatunków drzew różni się między
sobą, tak jak różnią się liście czy sylwetki drzew. Nawet kora tego
samego gatunku jest inna na każdym drzewie (struktura kory to trochę jak
linie papilarne u ludzi).
2. Każdy z nas widzi co innego.
Dzieci
dowiedziały się, że mimo iż wszyscy patrzymy na to samo, widzimy i
czujemy inaczej. Każdyz nas inaczej odbiera świat, przyrodę. My jesteśmy
różni i świat wokół nas jest bardzo zróżnicowany. Każdy z nas ma prawo
do własnego zdania.
3. Mieszkania w terenie.
Dzieci
uwrażliwiły się na to, że w ich otoczeniu żyje wiele zwierząt, poznają
nazwy ich „domów” oraz kryjówek, uczyły się, że nie należy zwierząt
niepokoić.
4. Obserwacje po deszczu.
Dzieci
uważnie obserwowały przyrodę po deszczu, zauważały, co się w niej
zmienia i na co warto zwrócić uwagę, doświadczając jej piękna.
5.Skarby przyrody w worku.
Dzieci
dostrzegały i rozpoznawały różnorodność kształtów i faktur w przyrodzie
za pomocą zmysłów. Dowiedziały się, że wszędzie znajdziemy ciekawe do
obserwacji obiekty.
Zadania przeprowadzone w sali:
1. Co kto je.
Dzieci poznały podstawowe informacje o zróżnicowaniu diety zwierząt.
2. Czyje to tropy.
Dzieci
uczyły się rozpoznawać charakterystyczne cechy tropów pospolitych
gatunków zwierząt, poznały możliwości przystosowania się zwierząt w ich
naturalnym środowisku.
3. Każde inne, każde wspaniałe.
Dzieci
poznały różne gatunki zwierząt zamieszkujących określone środowiska
przyrodnicze (np. leśne), kształtowały swoją wyobraźnię.
4. Różnice i podobieństwa.
Dzieci
uczyły się obserwować świat pod kątem istniejących różnic i podobieństw
w wielu aspektach. Bez oceniania, czy coś jest lepsze, czy gorsze. Po
prostu inne.
5. Teatr wyobraźni.
W
atmosferze pobytu na łonie przyrody dzieci przywoływały osobiste
wspomnienia i obrazy, wyobrażając sobie naturalne siedliska i ich
mieszkańców.
Minister Edukacji Narodowej ogłosił rok szkolny 2013/2014 Rokiem
Szkoły w Ruchu, mając na względzie konieczność wzmacniania kondycji
fizycznej i psychicznej, promowania aktywności fizycznej i zdrowego
trybu życia wśród dzieci i młodzieży.
W ramach podejmowanych działań na rzecz Roku Szkoły w Ruchu MEN chce zwrócić uwagę między innymi na:
- uświadomienie uczniom, że ruch to nie tylko obowiązkowe ćwiczenia, lecz każda aktywność fizyczna, podejmowana w ciągu dnia;
- konieczność zaplanowania w ciągu dnia czasu na naukę i czasu na aktywny wypoczynek, w celu zachowania zdrowego i higienicznego trybu życia;
- związek między aktywnością fizyczną i zdrowym odżywianiem, a zdrowiem, dobrą kondycją i dobrym samopoczuciem;
- uświadomienie uczniom, że aktywny tryb życia jest drogą do osiągania życiowych sukcesów, pozwala zwiększyć wiarę w siebie i we własne możliwości;
III Edycja Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej „Akademia Aquafresh”
w ramach, której przedszkolaki wspólnie z bohaterami „Pastusiami”
uczą się dbania o higienę jamy ustnej.
Program realizowany jest we wszystkich grupach wiekowych w 5000 przedszkoli w całej Polsce a swoim zasięgiem obejmie rekordową ilość 500 000 dzieci. W Polsce problem próchnicy jest nadal ogromny, a badania wskazują, że jesteśmy w czołówce krajów z największą skalą dzieci chorujących na tą chorobę!
Naszym zdaniem najlepszym sposobem edukacji jest nauka połączona z zabawą ;)
dlatego również w tym roku do przesyłanych pakietów bezpłatnych materiałów edukacyjnych dla przedszkoli dodawane są liczne gry, zabawy oraz konkursy
z atrakcyjnymi nagrodami !
Akademia Aquafresh rozpoczęła w tym roku współpracę w Fundacją Wiewiórki Julii
a Patronat Honorowy nad tegoroczną edycją programu objął Instytut Matki i Dziecka.
Program edukacyjny„Mamo, Tato, wolę wodę!” został zainicjowany przez Żywiec Zdrój S.A. w 2009 roku, w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci.
Od samego początku partnerami merytorycznymi „Mamo, Tato, wolę wodę!” są Instytut Żywności i Żywieniaoraz Instytut Matki i Dziecka.
Dzięki materiałom edukacyjnym opracowanym przez ekspertów, setki tysięcy przedszkolaków, poprzez zabawę poznało fascynujący świat wody. Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać zasady zdrowego życia, poszerzyć swoją wiedzę na temat roli wody w przyrodzie oraz poznać jej właściwości, zastosowania i sposoby oszczędzania.
W ramach czterech dotychczasowych edycji programu, odbyło się wiele edukacyjnych wydarzeń, podczas których całe rodziny brały udział
w zaskakujących eksperymentach oraz przekonały się, że woda nie musi być nudna. Z myślą o rodzicach i ich pociechach powstał serwis internetowy www.wolewode.pl zawierający kompendium wiedzy o zdrowym żywieniu i rozwoju dzieci, z zabawami i grami, zachęcającymi najmłodszych do picia wody.
Dotychczasowe edycje „Mamo, Tato, wolę wodę!” cieszyły się dużym zainteresowaniem, a placówki przedszkolne chętnie realizowały program.
Akademia Wyobraźni Play-Doh to Ogólnopolski Program Edukacyjny kocentrujący się na rozwijaniu umiejętności kreatywnego myślenia i zdolności manualnych przedszkolaków. Celem Programu jest realizacja warsztatów wśród dzieci w wieku 3-6 lat według specjalnie przygotowanych kart z zadaniami na różne okazje.
Każde przedszkole biorące udział w Programie otrzymuje bezpłatny pakiet materiałów edukacyjnych, które umożliwiają prowadzenie z dziećmi warsztatów rozwijających w nich zdolności plastycznie i wyobraźnię.
W trakcie zajęć dzieci poznają różne techniki wykonywania prac, uczą się korzystać z przyrządów ogólnodostępnych w przedszkolach do modelowania ciastoliny.
Karty zadań które dostają w pakiecie materiałów opracowane są przez Artystę i metodyka wychowania przedszkolnego.
Dwa razy do roku placówki dostają materiały do realizacji warsztatów i objęte są pedagogiczną opieką artystów-plastyków, wszystko po to żeby rozwijać kreatywność u najmłodszych. I edycja rozpoczyna się we wrześniu i ma charakter długofalowy.
- Piramida Żywienia Przedszkolaka
- Bezpieczny Przedszkolak
- Przedszkolak Pełen Zdrowia
Punktem wyjścia działań Akademii Zdrowego Przedszkolaka było zdrowe żywienie małych dzieci - była to odpowiedź na wciąż narastający problem otyłości, który teraz dotyczy już najmłodszych. Obecnie nasze działania koncentrują się nie tylko wokół zdrowego odżywiania ale również bezpieczeństwa i profilaktyki zdrowia wśród dzieci.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka ma na celu utrwalenie wśród rodziców, dzieci oraz personelu przedszkolnego wiedzy o tym, jak zdrowo się odżywiać, jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w domu i poza nim, jak zapobiegać chorobom oraz minimalizować ich skutki, a także jak dbać o odporność dzieci w okresie wzmożonej zapadalności na grypę i przeziębienia. Zespół ekspertów Akademii Zdrowego Przedszkolaka opracowuje materiały edukacyjne w formie warsztatów (opartych głównie na zabawach) i prezentacji, które mają angażować do wspólnej pracy pracowników przedszkoli, rodziców i dzieci.
Akademia ma charakter ogólnopolski. Skontaktowaliśmy się z ponad pięcioma tysiącami placówek przedszkolnych w kraju (prywatnymi i państwowymi). Do tej pory z zaproszenia skorzystało i popiera inicjatywę, uważając ją za bardzo potrzebną, ponad 2100 przedszkoli. Placówki ściśle współpracują przy każdej z naszych akcji.
Warsztaty są realizowane na terenie przedszkoli. Przeprowadzają je nauczyciele przedszkolni na podstawie materiałów otrzymanych od Akademii Zdrowego przedszkolaka. Udział przedszkola jest bezpłatny.
Piramida Żywienia Przedszkolaka: (2 moduły: wiosenny i jesienny) propaguje zasady zdrowego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym, upowszechnia wiedzę o niebezpieczeństwach związanych z nieprawidłową dietą oraz jej konsekwencjami dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka. Ma na celu pokazanie rodzicom, a także wychowawcom przedszkolnym, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi. Pomaga w kształtowaniu właściwych nawyków oraz wiedzy na temat żywienia już od najmłodszych lat. Z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym została opracowana przez dr Annę Harton oraz dr Joannę Myszkowską-Ryciak z Zakładu Fizjologii Żywienia i Dietetyki SGGW Piramida Żywienia Przedszkolaka, która w sposób graficzny ilustruje, jak powinno się komponować posiłki dla dziecka, które grupy żywnościowe mogą być częściej stosowane w diecie dziecka, a które powinno się ograniczać.
Przedszkolak Pełen Zdrowia: koncentruje się na zdrowiu i budowaniu odporności przedszkolaka. Wskazuje na ważną rolę higieny, aktywności fizycznej i zdrowej, zbilansowanej diety w prawidłowym rozwoju dziecka.
Bezpieczny Przedszkolak: ma za zadanie uświadomić zarówno dzieciom, jak i dorosłym sytuacje, które mogą być dla dziecka niebezpieczne: w domu, na podwórku, ulicy, wyjeździe wakacyjnym. Wskazuje, jak zapobiegać takim sytuacjom lub jak się zachować, kiedy już będą miały miejsce.
Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś. Celem programu skierowanego do przedszkolaków w całej Polsce jest zachęcanie dzieci do dbania o środowisko naturalne. Głównym zadaniem małych uczestników jest przygotowanie szeregu projektów ekologicznych, np. uprawianie ogródków, organizowanie przyrodniczych wycieczek oraz ekologicznych akcji z okazji Dnia Marchewki, Pierwszego Dnia Wiosny, konkursów plastycznych oraz przedstawień dla rodziców i wiele innych ekologicznych działań.
Do tej pory w akcji wzięło już udział milion dzieci. Tylko w zeszłym roku w programie uczestniczyło aż 400 000 dzieci z 5000 przedszkoli w całej Polsce. Partnerem akcji jest telewizja TVN, a patronat medialny sprawuje portal BlizejPrzedszkola.pl oraz CzasDzieci.pl.
W roku 2013/2014 w przedszkolach odbędzie się VI edycja programu. Akcja rozpocznie się 22.X.2013 r. wyjątkowym Dniem Przyjaciół Natury. Zapraszamy do niej wszystkie przedszkola w Polsce. Wszystkie przedszkola, które zgłoszą się do programu otrzymają wyjątkowe materiały i upominki edukacyjne: książki dla nauczycieli, książeczki i upominki dla dzieci, płyty CD z bajkami, piosenkami i dodatkowymi materiałami oraz Certyfikat, potwierdzający tytuł „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Program przygotowany jest tak, by wpisywać się w działania przedszkoli. Nie jest wymagane tworzenie specjalnych sprawozdań. Po zakończeniu programy chętni nauczyciele mogą przesłać swoje opinie oraz zdjęcia z realizacji zajęć.
Bohaterem wszystkich materiałów programu jest Kubuś, który pokazuje dzieciom piękno natury i uczy, jak ją chronić. Dzięki specjalnie nagranym bajkom, najmłodsi mogą przenieść się z Kubusiem we wspaniały świat wyobraźni. Przeżywając rozmaite przygody, dzieci poznają rośliny i zwierzęta, uczą się szacunku i ekologicznych zachowań: jak zachowywać się na łonie natury, jak ważna jest segregacja śmieci i dokładne zakręcanie kranu, jak zdrowo się odżywiać jedząc codziennie 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Dodatkowo, biorąc udział w specjalnym konkursie na najpiękniejsze miejsca w Polsce, przedszkola będą mieć szansę na wyjątkową wygraną.
PROGRAMY EDUKACYJNE 2012/2013
Program jest odpowiedzią na znaczący problem społeczny, jakim jest próchnica zębów wśród dzieci.
Akademia Aquafresh koncentruje się na profilaktyce stomatologicznej dzieci
w wieku przedszkolnym. Jej celem jest budowanie i wyrabianie wśród dzieci potrzeby i nawyków dbania
o higienę jamy ustnej, a w konsekwencji zmniejszenie tak poważnego problemu, jakim jest próchnica
u dzieci w Polsce. Program opracowany został przez zespół ekspertów, wśród których znaleźli się - metodyk wychowania przedszkolnego mgr Marzena Mika oraz dr Jakub Dziewit, absolwentka Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach, doświadczony lekarz stomatolog dziecięcy.
Więcej informacji na http://www.akademia-aquafresh.pl/
Ogólnopolski Program Edukacyjny „Akademia Super Przedszkolaka” to akcja organizowana przez firmę
Indykpol, której celem jest zwrócenie uwagi dzieci na dwie główne kwestie: zasady zdrowego odżywiania oraz zasady dobrego zachowania się. Wychowawcy przedszkoli, przy pomocy przekazanych materiałów, realizować będą zajęcia edukacyjne, w trakcie których dzieci dowiedzą się jak prawidłowo się odżywiać, aby rosnąć zdrowo. Poznają odpowiedzi na pytania: Po co jemy? Jak jedzenie wpływa na organizm? Co jeść, aby zdrowo rosnąć? W programie pojawią się także tematy dotyczące właściwego zachowania się przy stole, kultury osobistej, relacji z innymi oraz zabawy w grupie.
Więcej informacji na http://akademia-super-przedszkolaka.pl/
Akademia Zdrowego Przedszkolaka to cykl akcji prozdrowotnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, realizowanych przez nauczycieli w placówkach przedszkolnych w całej Polsce. Warsztaty są przeprowadzane podczas zajęć z dziećmi, na podstawie scenariuszy dostarczonych przez Organizatora. Uczymy dzieci głównie poprzez zabawę, ponieważ dla najmłodszych to najlepsza forma przyswajania wiedzy. W akcje staramy się angażować także rodziców - to oni są najważniejszym ogniwem w kształtowaniu i wychowywaniu dziecka. Akcje służą upowszechnieniu wśród dzieci zdrowych i bezpiecznych nawyków.Każdego roku poruszamy się w trzech szeroko zakrojonych obszarach tematycznych:
- Piramida Żywienia Przedszkolaka: koncentruje się wokół zdrowego, wartościowego odżywiania przedszkolaków. Inicjatywa ta jest odpowiedzią na wciąż narastający problem otyłości, który obecnie dotyczy już najmłodszych. Organizatorzy, poprzez zabawy edukacyjne dla dzieci i porady specjalistów żywienia dla rodziców i wychowawców, chcą wpajać przedszkolakom oraz ich opiekunom zdrowe nawyki żywieniowe. Specjalnie na potrzeby akcji została opracowana Piramida Zdrowego Żywienia dla dzieci z grupy wiekowej 3-6 lat – przygotowały ją dr Anna Harton oraz dr Joanna Myszkowska-Ryciak, specjalistki z Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie. Akcja jest objęta patronatem merytorycznym Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz Polskiego Towarzystwa Dietetyki.
- Zdrowy Przedszkolak: kładzie nacisk na profilaktykę przeziębień i zachorowań dzieci w okresie jesiennym i zimowym (akcja pokazuje, jak ważne jest właściwe ubieranie dziecka, odpowiednie żywienie, dbanie o higienę (w tym także jamy ustnej) oraz aktywność fizyczna dla zachowania zdrowia i wzmocnienia odporności malucha). Pierwsza edycja akcji rozpocznie się 5 listopada tego roku.
- Bezpieczny Przedszkolak: pomoc rodzicom w dostrzeżeniu zagrożeń czyhających na dziecko w czasie wakacji i ferii zimowych oraz wskazanie, jak zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom, na jakie każdego dnia jest narażone (bezpieczny wypoczynek nad wodą, w lesie i w górach, bezpieczna podróż, wskazówki dla dziecka, jak się zachować, gdy się zgubi). Uświadamiamy także same dzieci, jakich sytuacji powinny unikać, do kogo zwrócić się o pomoc w razie niebezpieczeństwa, uczymy ważnych numerów alarmowych. Patronat merytoryczny nad akcją obejmuje WOPR.
Celem programu "Akademia Zdrowych Zuchów" jest budowanie świadomości w zakresie chorób alergicznych i tym samym poprawienie warunków zdrowotnych chorujących na alergię dzieci. U nas już najmłodsze dzieci będą miały okazję poznania podstaw tak trudnego tematu, jakim jest alergia.
Więcej informacji na http://www.zdrowezuchy.pl/
Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to inicjatywa firmy Tymbark i marki KUBUŚ. Program ma na celu edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Dzięki akcji dzieci i nauczyciele w przedszkolach otrzymują ciekawe materiały edukacyjne o tematyce przyrody i ekologii. Na ich podstawie realizują wiele działań, by zadbać o otaczające nas środowisko: segregują śmieci, prowadzą patrole ekologiczne, organizują specjalne dni, poświęcone przyrodzie. IV edycja programu realizowana jest od października 2011 roku do czerwca 2012 roku w przedszkolach na terenie całej Polski. Wszystkie przedszkola, które zgłaszają się do programu, otrzymują materiały dydaktyczne oraz upominki edukacyjne, a także Certyfikat, potwierdzający uczestnictwo w programie. Program jest przygotowany tak, by wpisywać się w działania przedszkoli.
Więcej informacji na http://www.przyjacielenatury.pl/
Woda, zdrowa dieta i ruch - podstawy prawidłowego rozwoju fizycznego każdego dziecka
Program edukacyjny „Mamo, Tato, wolę wodę!”, w ramach którego poprzez zabawę podkreślana jest rola wody, prawidłowej diety i aktywności fizycznej w zdrowym rozwoju najmłodszych. Zaproszenie do udziału
w dobrze już znanej akcji trafiło do wszystkich placówek z całej Polski. Program „Mamo, Tato, wolę wodę!” został zainicjowany przez Żywiec Zdrój S.A. Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie dziecka oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. Partnerami merytorycznymi programu są Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka. IV edycja programu „Mamo, tato, wolę wodę!” została także objęta patronatem
honorowym przez Ministra Edukacji Narodowej.
Więcej na stronie http://www.wolewode.pl/kampania
oraz stronie raportowania działań Naszego Przedszkola
Prawidłowe nawyki higieniczne kształtowane są od najmłodszych lat, a decydujący wpływ na nie mają rodzice, opiekunowie i wychowawcy przedszkolni. Dlatego właśnie zachęcamy przedszkola do udziału
w naszym programie i promowanie prawidłowych zachowań higienicznych, a przez to w konsekwencji zmniejszenie częstości zakażeń przenoszonych przez ręce.
w naszym programie i promowanie prawidłowych zachowań higienicznych, a przez to w konsekwencji zmniejszenie częstości zakażeń przenoszonych przez ręce.
Dzieci uczą się przez naśladownictwo, dlatego odpowiedzialność za prawidłowe zachowania higieniczne spoczywa w dużej mierze na nas dorosłych. Rodzice i opiekunowie powinni dawać przykład dzieciom np. jak w prawidłowy sposób myć ręce , kiedy i jak długo to robić. Warto też z dziećmi powtarzać umiejętności wyniesione przez nie z przedszkola – nasza pociecha z pewnością z dumą pochwali się tym, czego nauczyła się w przedszkolu. Zachęcamy do powtarzania razem z dzieckiem uniwersalnej rymowanki, która może towarzyszyć każdorazowemu myciu rąk:
„O zdrowie dbam, jak to robię powiem wam,
Wcieram mydło w obie ręce,
Między palce, młynek kręcę,
Tak bakterie z nich spłukuję
I dlatego mniej choruję.”
Celem programu jest kształtowanie właściwych postaw higienicznych poprzez uświadamianie dzieciom, rodzicom i wychowawcom zagrożeń, jakie dla zdrowia stanowią zarazki, z którymi stykamy się na co dzień. Poprzez wskazywanie jakie zarazki możemy wykryć na naszych rękach i powierzchniach, których dotykamy chcemy zwrócić uwagę na miejsca i sytuacje, w których mogą nam i naszym dzieciom zagrozić chorobotwórcze drobnoustroje.
Więcej informacji na http://www.pogromcyzarazkow.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz